Bankovní i nebankovní instituce se tak dostávají do složitých situací, když musí klienty opravdu velmi dobře prověřovat, protože částky za mobilní telefony jsou sice veliké, nicméně se nejedná o úvěry za desítky tisíc korun či hypotéky, a tedy dluhy vznikající po nesplácení půjček nejsou tak vysoké, aby lidé byli v pozoru a opravdu rozvažovali tak precizně, jako je tomu právě třeba u hypoték na bydlení.
Normální většině lidem připadá půjčené peníze vrátit, bohužel či bohu díky v naší zemi stále existují mechanismy, jak pomoci lidem, kteří se dostanou do dluhové pasti. Tím se sice pomůže člověku od dluhů, nicméně, je opravdu fér si půjčovat na mobilní telefon, když vím, že nebudu schopný tuto parádu splácet a spoléhat na to, že mi stát pomůže a ve výsledku mě oddluží?
Dopad nové úpravy zákona není nijak dramatický
Před dvěma lety vešel v platnost nový zákon o spotřebitelských úvěrech, který nařizuje poskytovatelům úvěru mnohem důkladněji klienty před schválením úvěru prověřovat. Většina společností tak musela upravit svoje procesy při schvalování úvěrů. Podle dostupných zdrojů úvěroví poskytovatelé půjčují přibližně 65 % žadatelů, kteří mají stabilní zaměstnání či trvalý příjem. U hotovostních půjček je však číslo nižší, tam dosáhne na půjčku cca jedna třetina žadatelů.
Prověřování žadatelů o půjčku
Většina poskytovatelů tedy dbá na to, aby si svého budoucího klienta řádně prověřila. Většina používá bankovní i nebankovní registry a samozřejmě Solus. Dalším kritériem pak je samozřejmě novější, ale velmi vypovídající tak zvané „telco skóre“. Klienti jsou také prověřováni v exekučním rejstříku a v neposlední řadě se vždy kontrolují odcizené občanské průkazy.
Jak asi vypadá typický klient úvěrové společnosti?
Vždy se jedná o běžného člověka s cela běžnými příjmy, které svojí výší odpovídají přibližně průměrné mzdě v České republice. Poměr žen a mužů, kterým se poskytuje úvěr je přibližně stejný. Průměrný věk se v posledních letech změnil z cca 50 let na cca 43 let. Změna věku ale spíše jenom podtrhuje to, že lidé si nyní již půjčují spíše na moderní mobilní telefony a další technologické výstřelky nežli na praktické věci do domácnosti, jako tomu bylo dříve.