Ty tam jsou doby, kdy člověk k mechanickému pohonu dokázal využít jen svoji nebo zvířecí sílu. Později pomohl vítr a voda a pak se objevil parní stroj a během historicky krátké doby následovaly další technologie, které nám usnadňují život a které pokládáme za naprostou samozřejmost. Ale stejně jako člověk potřebuje k výdeji energie potravu, potřebuje „krmit“ i stroj. Poměr toho co stroj „sní“ (příkon) a jakou energii vydá k vašemu užitku (výkon), se nazývá energetická účinnost. Jak si tedy naši pomocníci v tomto ohledu stojí?
Začněme v garáži. Pokud vašeho čtyřkolového či dvoukolového miláčka pohání klasický spalovací motor, jak tomu doposud v drtivé většině bývá, vězte, že dokáže vydat až 35% ze spotřebované energie. Zdá se vám to málo? Uvidíte, že to s ním až zas tak špatné není… Lépe jsou na tom elektromotory. Jednofázový elektrický motor vaší pračky vyprodukuje víc než 50% své spotřeby. V této kategorii hraje nepochybně značnou roli konstrukce motoru, lze dosáhnout účinnosti přes 90%. Chcete- li pomocníka hodně kvalitního, musíte sáhnout hlouběji do kapsy. Vyšší pořizovací náklady by se vám ale měly vrátit úsporami ve spotřebě.
Až v zimě zatopíte v elektrickém kotli nebo plynovém kondenzačním kotli, také vám nemusí být líto „spálené“ energie. Vrátí vám ji totiž v teple až 98%. Někteří výrobci (kondenzačních kotlů) dokonce uvádějí údaj vyšší, než neuvěřitelných 100%, neboť při výpočtu použijí hodnotu výhřevnosti paliva, což je z hlediska fyziky a v neposlední řadě vůči zákazníkovi nekorektní a zavádějící. Na perpetuum mobile si lidstvo bude přece jenom muset ještě počkat a kdoví, zda se dočká…Ale i tak se jedná o rekordmany.
Jak je to se světlem? Rozsvítíte-li klasickou, Evropskou unií zavrženou žárovku, svítí zhruba pěti procenty příkonu. Taky rekordman, ale smutný. Zbytek spotřebované elektřiny přemění na teplo. Kdo nevěří, ať si na svítící žárovku sáhne, ale pozor, hrozí popálení. O mnoho lépe je na tom zářivka. Určitý typ dokonce předčí osvětlovací těleso typu LED. Zářivka ve světlo přemění 20 i více procent energie a ve srovnání s klasickou žárovkou se zahřívá podstatně méně. Problémem u levnějších typů je doprovodné UV záření, které může být viníkem nevratného poškození zraku.
Své místo v tomto přehledu má po zásluze pohon na páru. Že parnímu stroji odzvonilo? Zdaleka ne, příkladem jsou nadšenci udržující a provozující parní lokomotivy, sloužící jako turistická atrakce. Tyto železné čmoudící prababičky na kolejích žene vpřed stroj, který přemění páru až na 15% mechanické energie. Tak se nezapomeňte svézt.