Dostat se z jedné vzdálené lokality do druhé v relativně krátkém čase jde nejen letadlem, ale několik desetiletí už i vlakem. Nejedná se však o standardní vlaky, které nejsou díky své omezené technologii schopny vyvinout dostatečně vysokou rychlost, ale o moderní rychlovlaky, které fungují na principu magnetu. I proto se jim také říká magnetické vlaky, zkráceně maglevy. Tento druh dopravy funguje v mnoha vyspělých, ale i méně vyspělých státech, například v Číně. Při poměru cena/výkon se jedná o levný a zároveň bezpečný a efektivní způsob dopravy.
Technologie
Hlavním důvodem, proč jsou magnetické vlaky rychlejší oproti tradičním strojům, je technologie. Ta funguje na principu magnetické levitace, kdy se vlak v reálně nedotýká kolejí a tím nedochází ke tření. Běžné vlaky, které musí „sedět“ na standardních kolejích, díky tomu nikdy nedokáží vyvinout vyšší rychlost, a to ani s nejnovějšími motory. Magnetické vlaky navíc mají výhodu i v tom, že jsou aerodynamické. To v praxi znamená, že odpor větru je při jízdě mnohem nižší než je běžné.
Rychlost
Rychlost jednotlivých typů magnetických vlaků se samozřejmě liší. Starší typy jsou z logiky věci o něco pomalejší, než nové mašiny. I tak ale dokáží jezdit opravdu rychle. Nejvyšší rychlosti dosáhl japonský vlak JR, který zvládl v roce 2003 jet rychlostí 581 km/h, což je dodnes počítáno jako rychlostní rekord. Nutno však dodat, že se jednalo o pouze o test na speciální trati, která se běžně nepoužívá. Ve standardním režimu s cestujícími samozřejmě tak rychle nejezdí. A to i z důvodu bezpečnosti.
Staronová technologie
Technologie magnetických vlaků není rozhodně žádnou novinkou. Naopak, s magnetickými polštáři v rámci železniční dopravy si pohrávali už na začátku šedesátých let Japonci, kteří také vytvořili první maglev na světě. Od té doby patří v tomto oboru mezi absolutní špičku, i když konkurence v podobě francouzských, amerických a hlavně čínských firem rozhodně nespí.